.

הסתגלות וקליטה לגן בגיל הרך- רכישת הרגלים וכלים לתהליך מוצלח

 

 רחל פז, גן מעון טף און קריית אונו

הסתגלות ילד עד לקליטתו בגן היא תהליך עדין ורגיש.

על מנת להבטיח כי הקליטה תעשה באופן מיטבי, דרושה השקעה רגשית ותכנון, הן מצד הצוות המטפל בגן והן מצד הורי הילד.

גם אתם ההורים, חווים ועוברים תהליך של פרידה והסתגלות, ומעבירים את הטיפול ביקר לכם מכל לידיים אחרות, ולו רק באופן זמני.

ללא ספק, המעמד מזמן חששות לא מבוטלים.

כמו כן, גם אתם ההורים שונים האחד מהשני ובעלי קצב הסתגלות אישי, העדפות שונות וכו'- צוות הגן מכיר בכך, בד בבד עם הסתגלותו שלו והיכרותו עם קבוצת הילדים וההורים החדשה.

מתי ואיך תתאפשר קליטה מיטבית?

קליטה לרוב תתבסס כאשר תיווצר מערכת אמון איתנה והיקשרות בין הילד לבין הגורמים המטפלים החדשים וכן, כאשר יבין הילד כי מערכת האמון הקיימת בינו לבין הוריו אינה מתערערת נוכח השינוי והגורמים המטפלים החדשים אשר נכנסו לחייו- הדבר יתממש באמצעות התייחסות רגשית מצד הצוות וההורה, הכוללת הכרה בקושי (קבלתו ולא ביטולו או דיכויו), הכלה, אמפתיה, חום ואהבה לאורך התהליך ולאחריו כמובן, בשגרה היומיומית.

כל שכן, לכל ילד קצב הסתגלות אינדיווידואלי וכושר התמודדות שונה עם שינויים ומצבים חדשים ועל כן, ישנו משנה חשיבות שתעשה בגן התייחסות פרטנית אל הילד, לאופיו, העדפותיו וכמובן להרגלים ולארגז הכלים שרכש עד להשתלבותו במסגרת החדשה.

חשוב להבין מה חווה הילד בתקופה זו וממה למעשה מורכב תהליך הקליטה.

לתהליך הקליטה  שני היבטים עיקריים:

 

  • כניסתו של הילד לגן, מציינת עבורו את הפרידה מהוריו וכן, מהבית ומסביבתו המוכרת של הילד (גורם מטפל קודם/ מסגרת קודמת).

  • הילד מסגל אט אט, באמצעות למידה והטמעה הרגלים חדשים השונים מאלה המוכרים והטבעיים לו (ויתכן מאוד שגם לכשתושלם רכישתם, עדיין יהיו שונים מאלה אשר יביא לידי ביטוי במסגרת הבית, הסביבה הפרטית) כגון: הרגלי אכילה, הרגלי שינה והרגלי משחק.

התהוותה של מציאות חדשה אשר מתאפיינת בסדר יום חדש, ריטואלים שונים מאלה הקיימים בבית, עוגנים וכמובן קשרים חברתיים כבסיס ללמידת חיקוי, יביאו לתהליך למידה ששיאו יהיה בהטמעת דפוסים והרגלים הנגזרים מהלך הרוח בגן ומהפקטורים שצוינו.

לאחר תקופת ההסתגלות, יכנסו הילדים בהדרגה לסדרי יום ולהרגלים מבוססים.

בסופה של הלמידה, רוב הילדים ידעו לסגל ולאמץ את ההרגלים החיוניים עבורם, כך שיתאימו בראש ובראשונה עבורם ובהתאם לסדר היום החדש (זמני שינה וארוחות, דפוסי הירדמות).

חשוב להביא בחשבון כי למידה תתאפשר כאשר הילד חש ביטחון במקום בו נמצא ובדמויות המופקדות על טיפולו. למעשה, כאשר פנוי לכך רגשית .

כאמור, היקשרות, ביטחון ופניות רגשית יתבססו כאשר צרכיו של הילד ימולאו וכשיקבל מענה לצרכיו הרגשיים.

גם במקרה זה, סוד ההצלחה הוא הכלה, אמפתיה, חום ואהבה ותקשורת מקרבת.

 

 

תופעות נלוות:

מלבד שני ההיבטים המרכזיים הללו, יש לתת את הדעת על כך כי , קיימת היתכנות להופעתן של תופעות נלוות כגון: שינויים התנהגותיים (עייפות, שינוי במצב הרוח, התרפקות) וכן לרגרסיות מבחינת שינה, עשיית צרכים, אכילה או לחילופין אכילה מוגברת ("אכילה רגשית").

תופעות מסוג אלו הינן חלק נורמטיבי מהתהליך שחווה הילד.

כמו כן, הן טבעיות, זמניות ויחלפו בדרך כלל כאשר הילד יזכה לתשומת לב, הבנה ולתמיכה תמידית.

מבחינת התמודדותכם, ההורים, כדאי לזכור כי הילד מוצף בגירויים חדשים, דבר המצריך תיעול של אנרגיות ומשאבים רבים ומעייף.

על כן, ניתן לבחון האם גמישות מסוימת בבית, באופן מתון אשר יאפשר חזרה טבעית לשגרה המקובלת בבית ,יש בכוחה להקל על הקושי (כגון, הקדמת טקס השינה ושעת השינה).

 

כמה כלים על מנת לצלוח את התהליך ולהשתלב בכיף:

 

  • חשוב להימנע מלבצע שינויים נוספים בתקופה זו (גמילה מבקבוק/ מוצץ/ טיטול/ הרגלי שינה וכו'). כפי שציינתי, למידה חדשה מתאפשרת כאשר הילד פנוי לכך רגשית וזוהי בהחלט לא נקודת הזמן האופטימאלית.

  • זכרו מהו כוחם של מסרים ושל יצירת הקשרים חיוביים- תינוקות וילדים חשים אותנו, ההורים ואנו מעבירים אליהם מסרים רבים ובניהם, גם מסרים בלתי מילוליים- אתם בחרתם את המקום שמצאתם כטוב ביותר בעבורו.

  • קבלת הרגש ותמלולו בגובה העיניים- דברו על הפרידה, על הגעגוע  במילים פשוטות (תקשורת מקרבת ואוהדת) תווכו וגשרו על הפרידה. וחבקו...חבקו כמה שרק אפשר.

  • שימרו על קשר רציף עם צוות הגן, הוא השותף שלכם- עדכנו ברחשי ליבכם, התייעצו והתעדכנו. שתפו במצב בו אתם מזהים סימפטומים המצריכים בחינה או התייחסות.

הקשר השוטף עם הצוות, הן במהלך תקופת הקליטה והן בשגרה לאורך שנת הלימודים כולה, חשוב מאין כמותו.

תוכלו להסתייע בכך למטרת רכישת כלים ואפילו למטרת וונטילציה וכן, לספק מידע אשר יסייע לילדיכם לקבל את המענה הנכון ביותר עבורו.

 

  • תהליך הקליטה בגן מאתגר והקושי אשר מזמן מעמד זה הוא אך טבעי.

יחד עם זאת, זוהי תקופה חולפת אשר טומנת בחובה הזדמנות לרכישת כושר הסתגלות וגמישות, העצמה וצוהר התפתחותי במגוון תחומים ושטחים (רגשיים, קוגניטיביים, חברתיים).

כל ילד הוא עולם ומלואו, שונה מהאחר בעולמו הרגשי, בצרכיו ובאופיו.

כל זמן בו הקליטה תיעשה על פי צרכיו הפרטניים של הילד ובקצב המתאים לו ולכם וכן, כל זמן בו יזכה מצד הגורמים המטפלים למלוא האהבה, תשומת הלב והליווי הנכון אשר ינסכו בו ביטחון ויקנו לו את הכלים הנכונים, תועמק ההיקשרות עם הצוות והילד ישתלב כהלכה.

 

שנת לימודים פורייה ומלאת עניין,

שנה רצופה שמחה, בריאות ואהבה.

רחל פז

כותבת המאמר היא גננת ובעלת גן ילדים ותיק בקריית אונו (טף און),

בעלת למעלה מ30 שנות ניסיון במערכת החינוך הציבורית ובסקטור הפרטי.

יקירה גז, יועצת שינה תומכת הנקה

טלפון :052-3679170